Słodziki a cukier

Kto z nas nie lubi czasem osłodzić sobie życia i zasmakować przyjemnego dla podniebienia napoju lub jedzenia. Co jednak, jeśli chcemy przy tym zachować dotychczasową lub nasz stn zdrowia nie pozwala na spożywanie zwykłego cukru rafinowanego? Często ciężko jest zrezygnować z dotychczasowych przyzwyczajeń żywieniowych i przyjemności. Sięgamy wtedy po „zdrowsze” zamienniki cukru, czyli słodziki. Musimy jednak wiedzieć, które z nich są dla nas odpowiednie, aby przyjmować je w zdrowy i korzystny dla nas sposób.

Słodziki a cukier
Słodziki, czyli substancje słodzące, które mają odgrywać rolę powszechnie znanego cukru w kryształkach. Sacharoza (popularnie cukier biały) jest udowodnionym powodem otyłości, próchnicy, problemów trawiennych, a także zwiększa ryzyko wystąpienia nowotworów. Dlatego coraz więcej osób decyduje się zamienić ją słodziki, których dostępność i wybór zwiększa się z każdym rokiem.

Rodzaje słodzików

W Polsce dotychczas dostępne jest 19 rodzajów substancji słodzących. Dzielimy je na naturalne, występujące w naturze i sztuczne, pozyskiwane w wyniku reakcji chemicznych.

Najpopularniejsze słodziki pochodzenia roślinnego to m.in. miód, syropy zbożowe, roślinne np. z agawy, kukurydziany, ryżowy i klonowy, po z tym także fruktoza z miąższu owoców, słód, melasa, stewia, erytrytol pochodzący z fermentacji glukozy oraz ksylitol pozyskiwany z brzozy.

Do syntetycznych zamienników sacharozy, wytwarzanych laboratoryjnie należą: sacharyna (słodsza od pierwowzoru nawet 500 razy, minusem jest niestety metaliczny posmak), aspartan (który, rodzi wiele kontrowersji i wciąż badany jest jego wpływ na nasz organizm), cyklaminiany, sukraloza, acesulfam K (używany w produkcji żywności oznaczonej jako „bez cukru”) i wiele innych.

Właściwości słodzików

Jak wiemy na spożycie słodzików decyduje się głównie z aspektów zdrowotnych z nimi związanych. Większość z nich posiada bardzo niską zawartość kalorii, w niektórych odmianach bliską zeru. Jest to duża zaleta, podczas gdy trzymamy ścisłą dietę lub po prostu w celu zapobiegania otyłości. Mały jest również indeks glikemiczny, co oznacza, że nie podwyższa poziomu insuliny w organizmie. Jest to prawdopodobnie najlepsza opcja dla cukrzyka, który nie chce rezygnować ze słodzenia swojej porannej kawy czy herbaty. Tutaj najlepiej sprawdzi się właśnie erytrytol. Jeśli o wyjątkowe właściwości chodzi, należy wspomnieć także o miodzie, zależnie od pochodzenia, miód naturalny, mimo że nie jest mniej kaloryczny czy odpowiedni przy cukrzycy, zalicza się do zamienników z właściwościami zdrowotnymi. Jest to spowodowane zawartością dużej ilości witamin i związków odżywczych, są to w szczególności witaminy A, B, C, wapń, magnez i potas. Trzeba jednak pamiętać, że traci on swoje właściwości pod wpływem temperatury powyżej 60 stopni. Podobne właściwości wykazuje również syrop klonowy, będąc dodatkowo środkiem antyoksydacyjnym i przeciwzapalnym.

A może tak słodycze bez cukru?

Czy słodziki szkodzą

Pod znakiem zapytania stoją w głównej mierze słodziki pochodzenia chemicznego. Mimo, że spełniają te same lub podobne zadania co odpowiedniki naturalne, niepoprawne stosowanie może prowadzić do efektów nieporządnych. Wiele z nich w przypadku przedawkowania skutkować będzie w częste bóle głowy, nadpobudliwość i dolegliwości układu pokarmowego. Aspartan jest jednym z tych, do których naukowcy i lekarze mają najwięcej zastrzeżeń. Oprócz wymienionych już objawów, spożywanie aspartanu w dużych dawkach może potencjalnie powodować nudności, bezsenność, problemy neurologiczne lub układu nerwowego, bóle stawów i mięśni. Prowadzone jest także wiele badań pod kątem rakotwórczości tego związku.

Pamiętajmy jednak, że żaden słodzik dopuszczony do spożycia nie może być stricte niebezpieczny dla zdrowia konsumenta. Każdy bowiem stosowany w odpowiedni sposób z zachowaniem dawkowania jest zdatny do spożycia i spełniał będzie pierwotne założenia. Dlatego przed zdecydowaniem się na konkretny zamiennik warto zapoznać się z jego właściwościami, zaleceniami i przeciwwskazaniami.

Udostępnij ten wpis

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.