Witamina B – dlaczego jest tak ważna?

Nie jest wielką tajemnicą, że do poprawnego funkcjonowania organizmu niezbędne jest regularne dostarczanie wszystkich mikro i makroelementów oraz witamin. Organizm nie wytwarza ich sam (lub wytwarza zbyt mało), a możliwości ich magazynowania są ograniczone. Właśnie dlatego zbilansowana dieta powinna być czymś elementarnym. 

Niewiele związków chemicznych ma tak fundamentalne znaczenie, jak witamina B. Ale czym ona właściwie jest? Mianem witaminy B określamy często osiem związków występujących w grupie o tej nazwie. Ich działanie związane jest między innymi z układem nerwowym i wyraźnie wpływa na możliwości intelektualne, a przede wszystkim na samopoczucie. Warto więc bliżej im się przyjrzeć, aby zrozumieć, jak oddziałują na nasz organizm.

Za co odpowiedzialne są witaminy z grupy B?

Jak wspominaliśmy wcześniej, grupa ta obejmuje osiem związków. Każda witamina B wpływa na inne elementy organizmu (choć często pola te się pokrywają). Dlatego warto osobno omówić każdą z nich, a także konsekwencje ich niedoboru. Przy każdej z nich wypiszemy także jej podstawowe naturalne źródła. Zacznijmy od pierwszej witaminy, odkrytej w 1911 roku.

Witamina B1

To tiamina, dzięki której procesy oddychania tkankowego mogą przebiegać sprawnie. Jej znaczenie jest więc pryncypialne dla całego organizmu. Szczególnie ważna jest zaś dla układu krążenia z sercem na czele. Bez niej niemożliwy jest też prawidłowy wzrost i rozwój. Co ciekawe, uśmierza ból i przyspiesza gojenie się ran.

Obawy niedoboru witaminy B1 należą do bardzo nieprzyjemnych. Pojawia się zmęczenie, problemy z koncentracją i wyraźne pogorszenie nastroju. Typowe jest także przyspieszone bicie serca oraz wszelkie zaburzenia pracy układ pokarmowego.

Dobre źródło witaminy B1 to mięso, szczególnie wątroba i serce. Znajdziemy ją też choćby w roślinach strączkowych, drożdżach, orzechach i rybach.

Witamina B2

Ryboflawina jest odpowiedzialna za prawidłowe funkcjonowanie oczu. Poza tym wspomaga utlenianie i redukcję, oraz jest kluczowa dla układu nerwowego oraz wielu innych układów, gdzie współdziała z witaminą A. Zapewnia też ładną skórę, włosy i paznokcie.

Do objawów należą wszelkie problemy ze wzrokiem, ale także kłopoty z koncentracją i snem, wypadanie włosów oraz choroby błon śluzowych.

Można ją znaleźć w wątrobie, ale także w wielu produktach mlecznych, warzywach strączkowych, jajach, migdałach, orzechach i grzybach.

Witamina B3

Składa się z dwóch związków – kwasu nikotynowego i nikotynamidu. Pomaga rozkładać wiele związków i absorbować energię z pożywienia. Reguluje poziom cholesterolu, rozprawia się z toksycznymi substancjami oraz odpowiada za dobrą kondycję psychiczną.

Typowym objawem niedoboru jest zbyt silne odczuwanie zimna. Inne widoczne zmiany to choroby i zła kondycja skóry, rozdrażnienie i słaba koncentracja.

Witaminę B3 znajdziecie w wielu naturalnych źródłach, choćby w ziarnach, mięsach czy orzechach.

Witamina B5

Czyli kwas pantotenowy z towarzyszącymi związkami. Absolutnie niezbędna dla działania każdej komórki, prawidłowego metabolizmu i wytwarzania hormonów. Umożliwia odpowiednie przetwarzanie energii i regenerację uszkodzeń. Jeśli chcesz mieć piękne i zdrowe włosy, to także dobry adres.

Jej niedobory powodują omdlenia, przemęczenie, irytację i depresję, a także rozbicie. No i oczywiście wypadanie włosów.

Znajdziecie ją (znowu) w wątróbce, mleku, rybach i kurczaku, ale też choćby w otrębach pszennych czy awokado.

Witamina B6

Pirodyksyna jest niezwykle ważna, nic więc dziwnego, że wiele suplementów diety czy „zdrowych” produktów chwali się jej obecnością w składzie. Bierze czynny udział w przemianie węglowodanów i tłuszczów oraz aminokwasów i powstawaniu wielu substancji już w organizmie. Moglibyśmy jeszcze długo wymieniać jej działania, wspomnimy jedynie, że łagodzi objawy zespołu napięcia przedmiesiączkowego.

Niedobór witaminy B6 trudno przegapić. Niska odporność, obniżony nastrój i złe samopoczucie, apatia, drgawki. Długofalowo to także większe ryzyko powstania nowotworu.

Dlatego warto zadbać o jej odpowiedni poziom. Pomogą nam w tym ciecierzyca, ziemniaki, banany, jaja czy musli. Często łączy się ją z suplementacją magnezu.

Witamina B12 Solherbs - sama natura

Witamina B7

Biotyna pomaga skórze wyglądać zdrowo i młodo, podobnie jak włosom, gdyż bierze udział w wytwarzaniu kreatyny. Ma też udział między innymi przy tworzeniu glukozy.

Niedobór rozpoznamy po zmianach skórnych i nadmiernym wypadaniu włosów – bez zaskoczeń.

Witaminę B7 można znaleźć w marchwi, pomidorach, migdałach, krabach, orzeszkach ziemnych no i oczywiście w wątróbce.

Witamina B9

Kwas foliowy jest fundamentalnie ważny dla działania mózgu oraz układu nerwowego. Wspomaga również wzrost komórek i ich poprawne działanie.

Bez witaminy B9 również odczujesz mocny spadek nastroju, a zahamowanie wzrostu komórek oraz tworzeniu czerwonych krwinek szybko odbije się na zdrowiu.

Aby do tego nie doszło, warto zajadać się szpinakiem, kapustą, brukselką i szparagami. Pomocne będą też brokuł i szpinak!

Witamina B12

Ostatnia z grupy, kobalamina, jest też jedną z najważniejszych. Umożliwia zachodzenie kluczowych reakcji i przemian w organizmie, a także odpowiada za tworzenie osłonek mielinowych neuronów. Uczestniczy też w wytwarzaniu czerwonych krwinek.

Niedobory mogą prowadzić do anemii i trwałych uszkodzeń układu nerwowego, dlatego należy zwracać uwagę na takie objawy jak depresja, problemy z chodzeniem, zmęczenie, dekoncentracja.

Choć może być magazynowana, jej niedobory nie należą do rzadkości (zwłaszcza przy diecie wegańskiej). Dlatego warto korzystać z jej naturalnych źródeł, na przykład: grzyby, jajka, przetwory mleczne i mięso. Wiele produktów śniadaniowych jest o nią wzbogacane.

Na szczęście witaminy grupy B łatwo uzupełnić przy pomocy kompleksowych preparatów, zawierających je wszystkie. To często najlepszy krok przy wyraźnych brakach, szczególnie że niedobory różnych witamin objawiają się często podobnie. A potem czas wziąć się za odpowiednie odżywianie. W końcu nic nie zastąpi naturalnych produktów!

Udostępnij ten wpis

Komentarze (0)

Brak komentarzy w tym momencie.