Kalistenika

Jak kształtować sylwetkę w kalistenice?

W dzisiejszym artykule skupię się na przedstawieniu wpływu kalisteniki na kształtowanie sylwetki. Każdy zaczynając swoją przygodę z tym sportem ma różne cele treningowe. Jedno jest pewne, jeżeli będziecie ciężko pracowali chcąc osiągnąć zamierzony cel to wasze ciało zmieni się nie do poznania. Wasze mięśnie zaczną być widoczne a, po jakimś czasie swoim wyglądem zaczniecie przypominać starożytnych gladiatorów.

Jeżeli naszym celem jest poprawienie wyglądu ciała to musimy się skupić na zbudowaniu odpowiedniej bazy siłowej, tlenowej i wytrzymałościowej, aby móc zwiększać intensywność treningów co pozwoli nam osiągnąć zamierzony cel. Zaczynając swoją przygodę z kalisteniką musimy nauczyć się poprawnej techniki wykonywanych ćwiczeń takich jak pompki, przysiady, wykroki, zakroki i podciąganie się na drążku w poszczególnych chwytach. Wskazałem tylko kilka przykładowych ćwiczeń, na których bazuje kalistenika jest ich oczywiście bardzo dużo. Gdy mamy już za sobą pierwsze kroki możemy zwiększać intensywność treningów wraz z trudnością wykonywanych ćwiczeń. Zgadzam się z twierdzeniem, że kalistenika jest treningiem z własnym ciężarem ciała, ale jeżeli chcecie wyglądać jak starożytni gladiatorzy, powinniście w swoich treningach uwzględnić ciężary. Wymienione przeze mnie powyżej ćwiczenia można skalować przy pomocy obciążenia. Oczywiście elementy treningu z ciężarem powinny pojawić się dopiero, gdy wasze ciało będzie gotowe na rozpoczęcie treningów na coraz to wyższym poziomie. W całym tym szaleństwie treningowym nie możemy zapominać o właściwej i bogatej w odpowiednie składniki diecie, która również ma ogromne znaczenie w budowaniu muskulatury. Chcąc mieć właściwą dietę powinniśmy skonsultować się z osoba, która się na tym zna, czyli dietetykiem sportowym, który nam w tym pomoże. Trenując na wysokich obrotach nie możemy zapominać o właściwej regeneracji, która jest tak samo ważna jak trening.  

Kalistenika jest sportem, który może być doskonałym uzupełnieniem innych sportów a przy tym przyczynia się do rozbudowania naszych mięśni oraz poprawia sprawność i funkcjonowanie całego ciała. 

Kalistenika ćwiczenia

Jak robić postępy w kalistenice unikając kontuzji?

Chciałbym zwrócić uwagę na to jak bardzo ważne jest odpowiednie skalowanie ćwiczeń względem możliwości naszego ciała. Każde działanie wykraczające poza granice naszych możliwości może doprowadzić do urazu.

Na każdym poziomie zaawansowania musimy przestrzegać pewnych zasad, które pomogą nam unikać uszkodzeń ciała. Nie róbmy nic na siłę, a dokładniej każde nasze działanie musi być poparte odpowiednim przygotowaniem. Dobrym przykładem mogą być muscle upy, które wszyscy próbują robić chociaż w niektórych przypadkach technika pozostawia wiele do życzenia. Podciągając się ponad drążek zarzucają jedna rękę a następnie drugą, co już muscle up’em z pewnością nie jest, a przynajmniej tak nie wygląda. W takich przypadkach widać brak jakiegokolwiek wcześniejszego przygotowania tylko tu i teraz ja i drążek. Wykonując powyższe ćwiczenie we wspomniany sposób możemy doznać kontuzji stawu barkowego co może przyczynić się do wyłączenia nas z treningów na dłuższy czas. Podstawą jest zbudowanie odpowiedniej bazy, która przygotuje nas do trudniejszych ćwiczeń. Wzmocni nasze mięśnie oraz przyczyni się do tego, że będziecie mogli wykonywać coraz to trudniejsze ćwiczenia zachowując przy nich odpowiednią technikę, która pozwoli wam uniknąć urazów ciała. Kolejnym istotnym elementem jest odpoczynek pomiędzy jednam a drugim treningiem. Kiedy wasze mięśnie będą zbyt mocno zmęczone i nie będą nadążały się regenerować możecie doznać urazu. Niewłaściwa dieta w połączeniu ze zbyt intensywnym treningiem również może przyczynić się do dolegliwości stawowo - mięśniowych.

Przestrzegając wspomnianych prze mnie zasad możecie się cieszyć formą na lata a nie tylko na jeden sezon. Trzeba pamiętać o tym, że najważniejszy jest zdrowy rozsądek i umiar.

ćwiczenia kalisteniczne na drążku

Kalistenika jako uzupełnienie innych sportów czy jest to możliwe?

Chcąc odpowiedzieć na powyższe pytanie warto zastanowić się nad tym czym właściwie jest kalistenika. Jest to trening z własną masa ciała, dzięki któremu możemy budować takie elementy jak: siła, wytrzymałość, wydolność i proporcjonalna sylwetka ciała.

Wszystkie te bazowe możemy znaleźć w każdym innym sporcie.

 

Trenując jakikolwiek sport zawodowy lub amatorski musimy zadać sobie zasadnicze pytanie jak kalistenika może nam pomóc osiągnąć lepsze wyniki. W jakiej fazie naszych przygotowań powinna zostać włączona jako element pozwalający nam udoskonalić formę fizyczną. Skupmy się na zawodniku piłki nożnej, który musi być szybki, silny wytrzymały i mieć świetną wydolność by móc biegać po boisku przez pełne 90 minut. Taki zawodnik może uzupełnić swój plan treningowy dwiema jednostkami kalistenicznymi w tygodniu w zależności od fazy przygotowań do sezonu. W kalistenice jest bardzo duża baza ćwiczeń, z których możemy korzystać chcąc budować bazę do różnych sportów indywidualnych i zespołowych. Skupiając się na jednym sporcie, w którym czujemy się mocni i chcielibyśmy zajmować się tylko nim ograniczamy w pewien sposób swoje ciało i umysł, które nie dostają nowych bodźców zewnętrznych. Nie musimy dzielić naszego treningu na dwie różne dyscypliny, tylko powinniśmy skupić się na tym jak kalistenika może nam pomóc w udoskonaleniu treningu bazowego. Jeżeli jesteś surferem, pływakiem, zawodnikiem sportów uderzanych to pomyśl o podciąganiu na drążku, które pozwoli ci wzmocnić mięśnie pleców.

 

Chcąc włączyć kalsitenikę do naszego planu treningowego musimy zastanowić się jakich konkretnie ćwiczeń potrzebujemy, aby być coraz lepszym w uprawianej przez nas dyscyplinie.

 

Do zobaczenia na treningu - Dziki!