Gainery - odżywki na masę

Gainery to odżywki węglowodanowo białkowe. Jeżeli chodzi o węglowodany, to mogą to być węglowodany złożone, skrobiowe jak i z węglowodany proste, czyli różnorakie cukry. Udział węglowodanów w tego typu odżywkach kształtuję się pomiędzy 40 a 75 procent.

Aktywne filtry

IHS Iron Mass 7000g
Available
Gainer od 21% do 40% białka

IHS Iron Mass 7000g

Iron Horse
OS21
199,00 zł
IHS Iron Mass 50g
Available
Gainer od 21% do 40% białka

IHS Iron Mass 50g

Iron Horse
OS71
4,00 zł

Białko, które znajdziemy w gainerze jest najczęściej białkiem serwatkowym, ale może się również znaleźć gainer z białkiem pochodzenia roślinnego, na przykład z soi. Udział białka to 10 do 50 procent produktu. Tłuszcz zwykle jest ograniczony do maksymalnie dziesięciu procent i nie stanowi wartości dodanej produktu, a zwykle wręcz jest niepożądany. Odżywki typu gainer mogą być wykorzystywane na trzy sposoby. 1. Pierwsze najczęstsze zastosowanie tego typu odżywek, to "na masę". Spożywanie ich ma za zadanie podbić kaloryczność diety w celach anabolicznych. Gainer pomaga przyjąć dużą ilość kalorii bardzo szybko, a przy tym nie zapewnia sytości na długo dzięki minimalnej zawartości tłuszczu i praktycznie zerowej obecności błonnika pokarmowego. Poza tym gainer potrafi zawierać nawet 95 procent makroelementów, a tylko klika procent substancji dodatkowych. Wśród gainerów przyjmowanych "na masę" prym wiodą te, mające w składzie jak największy udział węglowodanów (60-75%) i przyzwoity udział białka (min. 15%). Przy tak dużym udziale węglowodanów ważne jest też, aby jak największa ich ilość była węglowodanami złożonymi, gdyż zbyt duża ilość węglowodanów prostych, przy spodziewanej nadwyżce kalorycznej to prosta droga do podnoszenia masy, ale... tłuszczowej. 2. Drugie zastosowanie gainerów, to korzystanie z nich jako odżywek po treningowych. Wiadomo, że po wysiłku fizycznym w większości systemów żywieniowych niezbędne jest przyjęcie węglowodanów jak i białka w sporej ilości. Gainer idealnie wpisuje się w tę sytuację. Dodatkowo forma płynna i niska zawartość tłuszczu sprzyjają szybkości przyswojenia, a to po treningu jest bardzo ważny aspekt. Stosunek węglowodanów do białek w tym przypadku jest zależny od naszych celów, rodzaju treningu i dalszych planów żywieniowych, a dzięki temu, że jesteśmy po treningu możemy sobie pozwolić na gainera zawierającego więcej węglowodanów prostych. 3. Trzecie zastosowanie, to po prostu zamiennik posiłku, nie mający zastosowania "na masę". Gainera w ten sposób używają osoby zabiegane, nie mające czasu przygotować sobie "normalnego" posiłku, osoby chore, starsze i w trakcie rekonwalescencji. W tym przypadku najlepsze zastosowanie mają bulki, czyli gainery ze stosunkiem węglowodanów i białek mniej więcej 50:50.