Węglowodany

Węglowodany, to w większości planów żywieniowych zdecydowanie podstawowe paliwo dla organizmu, szczególnie wśród osób aktywnych fizycznie i sportowców.

Aktywne filtry

Odżywki węglowodanowe mają za zadanie uzupełnić wykorzystany podczas treningu glikogen mięśniowy. W tym celu najlepsze będą szybko przyswajalne formy węglowodanów popularnie nazywane carbo i vitargo. W popularnym carbo możemy znaleźć przeróżne formy cukru takie jak dekstroza, maltodekstryna, glukoza, czy fruktoza. Vitargo to z kolei węglowodany pochodzące ze skrobi z jęczmienia, czy kukurydzy. Są też opcją dla tych, którzy potrzebują podbić kalorykę calem budowania masy mięśniowej. To naprawdę żaden problem wypić szklankę wody z rozpuszczonym w niej na przykład 150 gramami carbo (no chyba, że ktoś nie lubi słodkiego), a taka szklaneczka to 600 kilokalorii! Jak już wyżej wspomniano odżywki węglowodanowe, oparte na cukrze w różnej postaci, są oczywiście bardzo słodkie, dlatego wiele osób nie lubiących smaku czystej wody dosypuje sobie carbo do wody. W zależności od stężenia uzyskują w ten sposób napój izotoniczny, lub hipertoniczny zapewniając sobie nawodnienie, mineralizację i słodki, ale często ożywczy i rześki smak (cytryna, grapefruit). Carbo czy Vitargo zawierają blisko 100% węglowodanów. Na rynku są także mieszanki izotoniczne zawierające od 2 do 7% węglowodanów. Pamiętać jednak należy podczas ich przygotowania, że odejście od proporcji wody i proszku zalecanych przez producenta skutkować może utratą właściwości, które posiada napój izotoniczny. Zbyt duże rozcieńczenie spowoduje, że zrobimy napój hipotoniczny, zbyt mało wody równa się napój hipertoniczny. Każdy z nich ma swoje wady i zalety i to od użytkownika zależy jaką drogę wybierze. Do odżywek węglowodanowych możemy zaliczyć także żele. Żele, podobnie jak węglowodany w proszku występują zarówno w formie cukrów prostych jak i złożonych. Nazewnictwo najczęściej jest analogiczne jak w przypadku proszkowych odżywek. Żele takie używane są najczęściej przez sportowców wytrzymałościowych, uprawiających swoją dyscyplinę na wyjątkowo długich dystansach, takich jak maratończycy, czy triathloniści. Wiele odżywek węglowodanowych zawiera dodatkowe substancje. Żele często mają dodatek kofeiny, czy innych substancji pobudzających, izotoniki muszą zawierać sód, potas, żeby... być izotonikami. Często w składzie znajdujemy też wiele innych witamin i minerałów, jak na przykład witaminy z grupy B, czy magnez.